Edunvalvonta

Kuopion seudun seniorit ry ajaa ikäihmisten asioita omalla alueellaan. Sillä on edustajat mm. seuraavasti

Savo-Karjalan kansallinen senioripiiri ry ajaa ikäihmisten asioita piiritasolla.

Kansallinen senioriliitto ry ajaa ikäihmisten asioita Suomen tasolla ja kansainvälisessti. Se on mukana mm.

• Eläkeläisten etujärjestössä (EETU)
  • Europeans Seniors' Union (ESU) toiminnassa

Käytännön toimenpiteitä

Ajatuksia eläkeläisjärjestöjen yhteistyöstä 26.4.2022

Rohkeasti seniori -hankkeen 2019-2021 ohjeita eläkepolulle:

Valtakunnallisia kannanottoja  ikääntyvien asioista.

Seniorin Tietopaketti, vinkkejä ikääntymiseen varautumisesta ja tietoa hyvinvointipalveluista, SoTe-palveluista ja eläkkeistä.
Seniorin Tiivistetty Tietopaketti - edelliset vinkit tiivistetysti...

Taitettu indeksi

Taitettu indeksi näyttää kasvattaneen eläkkeitä nyt reilun vuoden ajan. Mutta sitä edeltävien 20 vuoden ajan se pienentänyt eläkkeiden ostovoimaa.  Edunvalvonta-asiamiehemme Paavo Jauhiainen on kirjoittanut tästä asiasta useita dokumentteja.

Edunvalvonta-asiamies Paavo Jauhiainen

Mitä Taitettu Indeksi tarkoittaa

Työeläke alkaa keskimäärin 60 % suuruisena viimeisten työvuosien palkkaan verrattuna.

Sen jälkeen työeläkkeen korotus lasketaan vuosittain palkkojen / inflaation kasvusta. Vuosien mittaan se on tehty monella tavalla:

• Vuosina 1962-77 ansiotasoindeksin mukaan 100% / 0%
  • Vuosina 1977-96 puoliväli-indeksin mukaan 50% / 50%
  • Vuodesta 1996 alkaen taitetun indeksin mukaan 20% / 80%

EU:ssa Suomen inflaatio on pysynyt jo 27 vuotta matalana.  Jo myönnetyt työeläkkeet ovat siksi kasvaneet hitaasti. Mitä kauemmin eläkkeensaaja on ollut eläkkeellään, sitä enemmän hänen eläkkeensä on pienentynyt,  työeläkkeiden lähtösuuruuteen verrattuna.

Palkat ja niistä perittävät työeläkemaksut kasvoivat samaan aikaan nopeammin. Osa työeläkemaksuista piti tallentaa eläkerahastoihin, jotka alkoivat kasvaa nopeasti.  Vuonna 2021 eläkerahastot olivat jo viisinkertaistuneet tasolle 258 mrd.€. Se oli silloin jo Suomen bruttokansantuotetta 253 mrd.€ suurempi.

Vuonna 2022 inflaatio kasvoi Ukrainan sodan ja pandemian vuoksi. Taitettu indeksi alkoi yllättäen toimia alkuperäisen ideansa mukaisesti - se kasvattaisi vuoden 2023 työeläkkeitä.

Taitettu indeksi synnyttää keskustelua mediassa:

Satakunnan Kansa 16.5.2019 kysyi:  "Tiedätkö, mihin sitä yli 200 miljardin eläkepottia käytetään. Se onkin käytännössä suuri arvoitus. Eikö olisi jo aika keskustella, mitä eläkerahastoilla voisi tehdä."

Hesarissa 29.3.2022 Sixten Korkman esitti,  että lailla tulisi estää "eläkerahastojen purkaminen nykyisten eläkkeiden nostamiseen"

Hesari 10.12.2022 totesikin:  "Eläkkeisiin tulevassa jättikorotuksessa ei ole järkeä" ja "Eduskunta voisi halutessaan esimerkiksi puolittaa indeksikorotuksen".